بهترین-گیاهان-آپارتمانی-برای-تصفیه-هوا-خانه

در این مقاله تلاش کردیم بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه کردن هوا خانه را بشما معرفی کنیم.

انسانها بصورت ژنتیکی با طبیعت خو میگیرند. این مهم را میتوانید در لذتی که از دیدن یک فضای سبز میبرید، درک کنید. امروزه بدلیل تغییر سبک خانه ها و افزایش چشمگیر آپارتمان ها، بسیاری از افراد سعی در حفظ طراوت خانه با استفاده از گیاهان آپارتمانی دارد. حال اگر بشما بگوییم برخی ازین گیاهان آپارتمانی توانایی بالاتری در تصویه هوای خانه شما نسبت به همنوعان خود دارند، تعجب نمیکیند؟ بله، برخی از انواع گیاهان آپارتمانی وجود دارند که میتوانند همیشه هوای خانه شما را تمیز و بدور از آلاینده های شیمیایی موجود در هوای شهرها نگه دارند.

اخیرا دستگاه هایی برای تصفیه هوای خانه تولید شده که بازدهی بالایی هم دارند. اما اگر بتوانید همان بازدهی را با استفاده از گیاهان زیبای طبیعی در خانه داشته باشید باز هم سراغ خرید دستگاه ها میروید؟

بیشتر بخوانید:10 گیاه آپارتمانی که پشه و مگس را از خانه دور می کند

در ادامه تمام اطلاعات لازم از جمله نوع و محل قرار گیری گیاهان آپارتمانی جهت تصفیه بیشتر سموم مضر موجود در هوای خانه را بشما میدهیم. تا انتها همراه ما بمانید تا ده نوع از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه را بشما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید:گیاهان آپارتمانی


فهرست مطالب

استفاده سازمان ناسا از گیاهان آپارتمانی جهت تصفیه هوا

یک مطالعه معروف در مورد گیاهان آپارتمانی و کیفیت هوا، توسط ناسا در سال 1989 مورد بررسی قرار گرفت. دانشمندان در حال مطالعه راه های طبیعی برای تصفیه هوا در فضاهای بسته مانند ایستگاه های فضایی بودند و امروزه این امر منجر به بینش بیشتر در مورد گیاهان خاص و اینکه چگونه می توانند از مزایای آن بهره مند شوند، شده است.

سرخس لانه پرنده ای

سرخس-لانه-پرنده-ای

سرخس-لانه-پرنده-ای

در خانه های نوساز ابزار و وسایل دکوراسیون داخلی مانند دیوارپوشها و کفپوشها از جنس لمینت استفاده میگردد. این ابزار دارای لایه های محافظتی از مواد دارای فرمالدهید هستند. گیاه سرخس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا و جذب ترکیبات فرمالدهیدی در خانه های نوساز میباشد.

نخل آرکا-نخل بامبو یا نخل پروانه ای

نخل-آرکا-نخل-بامبو-یا-نخل-پروانه-ای

نخل-آرکا-نخل-بامبو-یا-نخل-پروانه-ای

این نخل های زینتی را بیشتر در هتل ها، تالارها و مکان ها و ساختمان های عمومی استفاده میکنند. نخل آرکا دارای برگهای پهن و ظاهری متمایز توانایی خوبی در انعکاس نور دارد. بدین صورت جذابیت رنگ سبز برگهای خود را چند برابر میکند. از طرفی این گیاه بخوبی میتواند قارچ های موجود درهوای مرطوب را از بین ببرد. از طرفی آمونیاک موجود در محصولات تمیز کننده خانگی را بخوبی جذب و تصفیه میکند. بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای پرورش بخصوص در شهر های بندی میباشد.

بیشتر بخوانید:روش درست هرس نخل

شرایط بهینه برای رشد بهتر نخل آرکا

آفتاب بیش از حد میتواند برگهای نحل آرکا را بسوزاند. این گیاه مانند بقیه گیاهان مطمئنا به نور و انرژی خورشیدی نیاز دارد اما نور غیر مستقیم. نخل آرکا را در کنار پنجره های جنوبی یا غربی ساختمان به دور از نور مستقیم خورشید و وسایل گرمایی که ایجاد تنش دمایی میکنند نگه دارید. دمای بهینه رشد از 18 تا 24 درجه سانتی گراد میباشد.

میزان آبیاری نخل آرکا-نخل بامبو-نخل پروانه ای

توجه کنید که نخل آرکا با فلوراید موجود در آب شرب شهری سازگار نیست. فلوراید برگهای گیاه را قهوه ای رنگ و شکننده میکند. آب مقطر یا آب باران بهترین گزینه برای آبیاری این گیاه میباشد.

زمانی گیاه را آبیاری کنید که در هوای سرد خشک شده باشد و بعد از هر مرحله آبیاری آن را دیگر آبیاری نکنید تا خاک آن کم آب گردد. این گیاه بخاطر اصالت استوایی خود مستعد بیماری پوسیدگی ریشه است.

بیشتر بخوانید :بیماری پوسیدگی ریشه گیاهان

گل عنکبوتی یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا

گل-عنکبوتی-یکی-از-بهترین-گیاهان-آپارتمانی-برای-تصفیه-هوا

گل-عنکبوتی-یکی-از-بهترین-گیاهان-آپارتمانی-برای-تصفیه-هوا

یکی از کلاسیک ترین و اولین گزینه ها برای استفاده از گیاهان جهت تصفیه هوای آپارتمان گیاه عنکبوتیست. اصلا تصور اینکه شما به گیاهان آپارتمانی علاقه مند باشید اما این گیاه را در آپارتمان نداشته باشید سخت است. زیرا که پرورش آن دشواری خاصی ندارد. از طرفی جاذ خیلی خوبی برای از بین بردن مواد شیمیایی مانند زایلن، فرمالدهاید و تلوئن محسوب میگردد. این مواد شیمیایی عموما از چسب و رنگ و پارچه ها در هوای خانه منتشر میگردد.

در کنار موارد بالا، اخیرا دانشمندان کاهش سطح منواکسید کربن (یکی از خطرناک ترین گازها برای انسان) توسط این گیاه را به اثبات رسانیدند.

نحوه نگهداری گل عنکبوتی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا خانه

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی که پرورش آنها کار آسانی بحساب می آید، گیاه گل عنکبوتیست. دمای بهینه پرورش گل عنکبوتی بین 17 تا 27 درجه سانتیگراد، و یکی از مقاومترین و ساده ترین گیاهان برای محلهای سرپوشیده میباشد. گل عنکبوتی میتواند حتی با نور مصنوعی و نور چراغ رشد کند. فقط نور شدید خورشید تاثیر مخربی بر آنها دارد.

شاید نمیدانستید اما خیلی از گیاهان آپارتمانی موجب حساسیت حیوانات خانگی میشوند. اما گل عنکبوتی ازین دسته گیاهان نبوده و حیوانات خانگی با آن سازگارند. در طول دوره رشد بهار و تابستان و گاهی تا پاییز و زمستان به طور منظم آبیاری کنید.

درخت اژدها-دراسینا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا

درخت-اژدها-دراسینا-یکی-از-بهترین-گیاهان-آپارتمانی-برای-تصفیه-هوا

درخت-اژدها-دراسینا-یکی-از-بهترین-گیاهان-آپارتمانی-برای-تصفیه-هوا

علاوه بر زیبایی و جذابیت خیره کننده، درخت اژدها یا دراسینا یکی از موثرترین گیاهان برای جذب آلاینده های هوای خانه مانند تری کلرواتیلن (trichloroethylene) محسوب میگردد. اگر مراقبت از این گیاه بدرستی انجام گردد، میتواند تا چند دهه زیبایی خانه شما را چند برابر کند.

درخت اژدها را میتوانید در اندازه و رنگهای بسیار زیادی پیدا کنید.

نگهداری درخت اژدها 

درخت اژدها را در بدون از نور مستقیم خورشید جایی که نور بصورت نیمه سایه بتابد نگه دارید. برخی از ارقام این گیاه قابلیت رشد تا 3 متر دارد. دمای نگهداری این گیاه آپارتمانی در محدوده 16 تا 24 درجه سانتی گراد قرار دارد. این گیاه تا دمای 10 درجه نیز میتواند تحمل کند اما برگهای آن زرد رنگی میگردد.

میزان آبیاری گیاه اژدها

گیاهان اژدها به دلیل مواد شیمیایی اضافه شده به خوبی با آب لوله کشی کنار نمی آیند. بنابراین به جای آن از آب باران مقطر یا برداشت شده استفاده کنید. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید اما نه بصورت غرق آبی و مرتباً با آب گرم بصورت مه پاشی آن را آبیاری کنید.

استفاده از گیاه پیچک برای تصفیه هوای خانه

استفاده-از-گیاه-پیچک-برای-تصفیه-هوای-خانه

استفاده-از-گیاه-پیچک-برای-تصفیه-هوای-خانه

پیچک انگلیسی یکی از بهترین گیاهانیست که میتوان در خانه پرورش داد و همه جای خانه را با آن با طراوت و شاداب کرد. برگهای همیشه سبز و زیبای آن میتوانند بخوبی مواد شیمیایی را بخود جذب و هوای خانه را مناسب زندگی کنند.

تیم The Joy of Plants می گویند: پیچک تری کلرواتیلن و بنزن را از هوا حذف می کند و به ویژه در حذف فرمالدئید خوب عمل میکند. فرمالدئید ماده ایست که تقریباً در تمام محیط های داخلی (مانند نئوپان، مبلمان و منسوجات) وجود دارد.

کاهش بیماریهای قارچی در محیط خانه با گیاه پیچک

علاوه بر حذف ترکیبات آلاینده در هوا، شاخ و برگ گیاه پیچک در خانه به کاهش کپک و بیماریهای قارچی کمک می کند. از این رو پیچک را به گیاهی مفید برای فضاهای مرطوب مانند حمام یا حمام تبدیل می کند.

بهترین شرایط برای رشد پیچک در خانه

برخلاف گیاهانی که در بالا نام برده شد، پیچک بهترین عملکرد خود را زیر نور مستقیم آفتاب از خود نشان میدهد. خاک گیاه پیچک باید زهکشی خوبی داشته، و آب فرآوانی در اختیار آن قرار گیرد. بهترین دمای نگهداری گیاه پیچک در محدوده 11 تا 22 درجه سانتی گراد است.

گیاه پول چینی یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا خانه

گیاه-پول-چینی-یکی-از-بهترین-گیاهان-برای-تصفیه-هوا-خانه

گیاه-پول-چینی-یکی-از-بهترین-گیاهان-برای-تصفیه-هوا-خانه

یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای تصفیه هوای خانه، گیاه پول چینی است. گیاه پول چینی با برگ های دایره ای صاف و سبزش می تواند بطور معمول به اندازه 15 سانتی متر رشد کند. گیاه پول چینی یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه مواد شیمیایی مضرر موجود در فرش، رنگ دیوارها، چسبی که در تجهیزات خانگی استفاده میگردد و … محسوب میگردد.

نحوه نگهداری گیاه پول چینی

گیاه پول چینی میتواند تا ارتفاع 40 سانتیمتری رشد کند. این گیاه علاقه ای به نور مستقیم خورشید ندارد. گیاه پول چینی را در یک محیط روشن و بدور از نور خورشید نگهداری کنید.

سعی کنید دمای محل نگه داری این گیاه به زیر 10 درجه سانتی گراد نرسد. بهترین محدوده دمایی برای گیاه پول چینی بین 13 تا 30 درجه سانتی گراد قرار دارد.

مرتبا گیاه را بچرخانید تا شکل متعادل و جذابی بگیرد. توجه کنید که سایه انداختل برگهای بالایی بر قسمت پایینی گیاه امری طبیعیست و جای نگه داری ندارد.

گیاه فیکوس بنجامین

گیاه-فیکوس-بنجامین

گیاه-فیکوس-بنجامین

یکی دیگر از انتخابهایی که برای تصفیه هوای خانه در اختیار دارید، گیاه فیکوس بنجامین است.  به دلیل تراکم و تعداد برگهای بالا و توانایی تصفیه هوای خانه یکی از بهترین و زیباترین گیاهانی که میتوانید برای گوشه خالی خانه استفاده کنید، گیاه فیکوس بنجامینست.

گیاه فیکوس بنجامین مواد شیمیایی مانند بنزن، تولوئن و زایلن را جذب و بجای آنها اکسیژن تولید میکند. بنابراین اگر بدنبال یک گیاه برای دفتر کار، آشپزخانه یا اتاق پذیرایی خود هستید، فیکوس بنجامین میتواند مناسب باشد.

نگهداری از گیاه فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین میتواند از 90 تا 304 سانتیمتر رشد کند. مهمترین چیزی که پیش از خرید این گیاه باید به آن توجه کنید، محل و فضای نگهداری آن است. فیکوس بنجامین گیاه بزرگیست و تعداد شاخ و برگ زیادی دارد، بنابراین اگر فضای مناسب رشد نداشته باشد نمیتواند به حداکثر زیبایی خود برسد.

از سمتی این گیاه به سمت نور رشد میکند، بنابراین مرتبا آن را بچرخانید تا رشد یکنواختی داشته باشد.

این گیاه را در محدوده 16 درجه سانتی گراد نگه دارید. توجه کنید که در دمای زیر 13 درجه سانتی گراد برگهای گیاه فیکوس بنجامین میریزد.

آبیاری گیاه فیکوس بنجامین

گیاه فیکوس بنجامین علاقه ای به آبیاری بیش از حد ندارد. آبیاری تنها زمانی انجام دهید که 3 سانت از سطح خاک گلدان خشک باشد. برای آبیاری گیاه از آب ولرم استفاده کنید تا تنش دمایی به گیاه وارد نگردد. در طول بهار و تابستان، هر دوهفته یکبار از کود مایع استفاده کنید. توجه کنید که این گیاه برای برخی از حیوانات خانگی مضرر و حتی سمی میباشد. بنابراین حتما پیش از خرید به این موضوع مهم توجه کنید.

گیاه مار-سانسوریا- زبان مادر شوهر

گیاه-مار-سانسوریا--زبان-مادر-شوهر

گیاه-مار-سانسوریا–زبان-مادر-شوهر

یکی دیگر از انتخابهای شما برای استفاده از گیاهی که توانایی تصفیه هوای خانه را داشته باشد گیاه مار-سانسوریا-زبان مادرشوهر است. گیاه زبان مادر شوهر میتواند در نور کم یا حتی تاریکی کماکان به تصفیه هوا و تولید اکسیژن ادامه دهد.

این گیاه توانایی از بین بردن فرمالدئید موجود در هوا، اکسید نیتروژن، بنزن، زایلن و تری کلرواتیلن، همه مواد شیمیایی که اغلب در فرش های مصنوعی، چسب ها، رنگ ها و سایر یراق آلات داخلی یافت می شوند، بسیار موثر است.

با برگ‌های شمشیری‌مانند پیچ‌خورده و خطوط راه راه، این گیاه را به بهترین گزینه برای میز کناری، طاقچه یا گوشه‌ای مرتب تبدیل می‌کند.

مزیتهای گیاه مار-سانسوریا یا زبان مادرشوهر:

سخت و بسیار مقاوم به خشکی، رشد نسبتا کندی دارند و می توانند با شرایط نور کم کنار بیایند، اما در موقعیت های روشن تر سریعتر رشد می کنند. این گیاه ارقام مختلفی دارد. از نمونه کوتوله آن که میتواند تا 40 سانتی متر رشد کند تا ارقامی که میتواند تا یک 120 سانتیمتر رشد کند.

آبیاری گیاه زبان مادر شوهر

در فصل بهار و تابستان آبیاری گیاه باید هر هفته یکبار انجام گردد. در فصول سرد سال و زمانی گیاه درخواب زمستانی بسر میبرد آبیاری را به یکبار در ماه کاهش دهید. برخی متخصصان براین باورند که هر از گاهی برگهای گیاه را پاک کنید تا عاری از هرگونه گردو غبار گردد.

استفاده از گیاه آلوئه ورا برای تصفیه هوای خانه

آلوئه ورا یک ستاره در میان گیاهان داخلی، نه تنها از نظر ظاهری چشمگیر و دارای خواص درمانی است، بلکه می تواند به تصفیه هوا نیز کمک کند. یک جذب کننده عالی از VOCs که اغلب در کفپوش ها، رنگ ها و چسب های تازه چیده شده یافت می شود، دی اکسید کربن می گیرد و در شب اکسیژن تولید می کند و به ویژه برای اتاق خواب ها ایده آل است.

نگهداری صحیح گیاه آلوئه ورا

استفاده-از-گیاه-آلوئه-ورا-برای-تصفیه-هوای-خانه

استفاده-از-گیاه-آلوئه-ورا-برای-تصفیه-هوای-خانه

گیاه آلوئه ورا میتواند آب را در برگهای گوشتی خود ذخیره کند. بنابراین در مقابل کم آبی مقاوم است اما نیاز به رمای دائمی دارند. آلوئه ورا را حتما در محدوده دمایی 10 تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید. این گیاه را از بادهای سرد دور نگهدارید. دلیل این حساسیت به سرما ذات این گیاه بوده که به عربستان که منطقه گرمیست بر میگردد.

در فصول گرما استفاده از کود مایع برای این گیاه را فراموش نکنید.

گیاه اسپاتی فیلوم یا گیاه سوسن صلح

گیاه-اسپاتی-فیلوم-یا-گیاه-سوسن-صلح 

گیاه-اسپاتی-فیلوم-یا-گیاه-سوسن-صلح

سوسن صلح با برگ های براق اشکی شکل و گل های سفید خالص، یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی است و یک گیاه عالی برای تمیز کردن هوای داخل خانه است. آنها گازهای سمی خانگی مانند بنزن، فرمالدئید و مونوکسید کربن را تجزیه و خنثی می کنند.

نگهداری از گیاه اسپاتی فیلوم یا گیاه سوسن صلح

این گیاه تا 75 سانتی متر ارتفاع میرسد. از طرفی دمای نگهداری آن باید در محدوده 18 تا 24 درجه سانتی گراد نگه داشته شود. این گیاه میتواند دمای پایین را تا 12 درجه سانتی گراد تحمل کند.

گیاه اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح را در قسمت مرطوب و روشن خانه یا محل کار نگهداری کرده و از نور مستقیم خورشید آن را دور کنید. بهترین نقاط خانه برای نگهداری این گیاه آشپزخانه یا حمام است.

خاک این گیاه باید مرطوب نگهداشته شود. بنابراین بهتر است آن را درکنار دوش نگهدارید که هر از گاهی بصورت مه پاشی آبیاری گردد. در فصل گرم سال نیز دوهفته یکبار کود مایع برای آن استفاده شود.

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
5-گیاه-آپارتمانی-برای-خنک-کردن-فضای-خانه-در-تابستان

5 گیاه آپارتمانی برای خنک کردن فضای خانه در تابستان

...

1401 اردیبهشت 15
20-گیاه-که-تفاله-قهوه-را-دوست-دارند

20 گیاه که تفاله قهوه را دوست دارند

...

1401 اردیبهشت 15
5-راه-نگهداری-گیاهان-خانگی-یا-آپارتمانی-در-زمستان

5 راه برای نگهداری گیاهان خانگی یا آپارتمانی در زمستان

...

1401 اردیبهشت 15
نگهداری-از-گیاهان-خانگی-و-گل-های-آپارتمانی-در-زمستان

نگهداری از گیاهان خانگی و گل های آپارتمانی در زمستان

...

1401 اردیبهشت 15
درختچه-های-آپارتمانی-با-کم-ترین-نیاز-به-نور

درختچه های آپارتمانی با کم ترین نیاز به نور

...

1401 اردیبهشت 15
بهترین-زمان-برای-هرس-کردن-شمشادها

بهترین زمان برای هرس کردن شمشادها

...

1401 اردیبهشت 15
بهترین-راه-کاشت-مرکبات-در-گلدان-درون-خانه

بهترین راه کاشت مرکبات در گلدان درون خانه

...

1401 اردیبهشت 15
علت-قهوه-ای-شدن-برگ-آلوئه-ورا-و-راه-حل-آن

علت قهوه ای شدن برگ آلوئه ورا و درمان آن

...

1401 اردیبهشت 15
10-گیاه-که-میتواند-پشه-و-مگس-را-دفع-کند

10 گیاه آپارتمانی که پشه و مگس را از خانه دور می کند

...

1401 اردیبهشت 15
بیماریهای-ویروسی-گیاهان-آپارتمانی

بیماریهای ویروسی در گیاهان-کشنده ترین بیماریهای گیاهان آپارتمانی

...

1401 اردیبهشت 15

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید