علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام “خرمای بم” شناخته می‌شود. این نوع خرما از خرماهای بره‌می‌بافت و ناشتابی است که در مناطق خشک و کویری جنوب ایران کشت می‌شود. خرمای بم به دلیل طعم و مزه خوشایند، بازار فروش خوبی در داخل و خارج از ایران دارد و به یکی از محصولات صادراتی ایران تبدیل شده است.

دلایل خشک شدن و محصول ندادن خرمای بم ممکن است به عوامل مختلفی مرتبط با شرایط محیطی، آب و هوا، آفات و بیماری‌ها و همچنین نادرستی مدیریت و کشت مربوط باشد.


بهترین کود برای درخت خرما


علت های خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل جلوگیری از آن 

دلایل خشک شدن و محصول ندادن خرمای بم ممکن است به عوامل مختلفی مرتبط با شرایط محیطی، آب و هوا، آفات و بیماری‌ها و همچنین نادرستی مدیریت و کشت مربوط باشد. به طور کلی، برخی از عوامل اصلی خشک شدن و محصول ندادن خرمای بم عبارتند از:

۱. کمبود آب: خشکسالی‌ها، کمبود آب در منطقه، مشکلات آبیاری و استفاده نامناسب از منابع آبی می‌تواند علت خشک شدن خرمای بم باشد.

۲. آفات و بیماری‌ها: حشرات و بیماری‌ها می‌توانند به طور مستقیم خود خرما را تهدید کنند و می‌توانند از رشد و توسعه آن جلوگیری کنند.

۳. نادرستی مدیریت و کشت: عواملی مانند نادرستی انتخاب و کاربرد کود، عدم رعایت موقعیت گیاه، برخی مشکلات دیگر در مدیریت کشت و مراقبت از خرما می‌تواند به طور مستقیم به خشک شدن آن و بروز مشکلات مربوط به محصول ندادن آن منجر شود.

۴. شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی مانند دما، نور، رطوبت و باد می‌توانند بر روی خشک شدن و محصول ندادن خرمای بم تاثیر بگذارند.

بنابراین، برای جلوگیری از خشک شدن و محصول ندادن خرمای بم، لازم است مدیریت مناسب و دقیق کشت و مراقبت، استفاده مناسب از منابع آبی، کنترل آفات و بیماری‌ها و رعایت شرایط آب و هوایی مناسب صورت گیرد.

نحوه صحیح آبیاری درخت خرمای مضافتی

یک علت خشک شدن درخت خرمای مضافتی آبیاری نادرست آن بوده که راه حل آن هم در اصلاح روش صحیح آبیاری نهفته است. خرمای مضافتی یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی در کشورمان است که برای رشد و توسعه مناسب، نیاز به آبیاری صحیح دارد. برای آبیاری خرمای مضافتی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. آبیاری قطره‌ای: در این روش، آب به صورت قطرات کوچک به ریشه خرما تزریق می‌شود. این روش، به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هدررفت آب، یکی از محبوب‌ترین روش‌های آبیاری خرمای مضافتی است.
  2. آبیاری گودالی: در این روش، برای خرما یک یا چند گودال عمیق حفر می‌شود و آب به آرامی در داخل گودال به ریشه خرما می‌رسد. این روش بیشتر در مناطقی که آب زیرزمینی در دسترس است، استفاده می‌شود.
  3. آبیاری سطحی: در این روش، آب به صورت زیر سطح خاک به خرما تزریق می‌شود. این روش در مناطقی با خاک بافت ماسه‌ای و مشابه استفاده می‌شود.

در هر صورت، برای آبیاری خرمای مضافتی باید دقت شود که زمین باید قبل از آبیاری کاملاً خشک باشد و مقدار آب مصرفی باید به اندازه کافی باشد اما بیشتر از حد نباشد. همچنین، باید مراقب بیماری‌های قارچی و سایر آفات باشید و در صورت نیاز از کودهای مخصوص خرما استفاده کنید.

درخت خرمای مضافتی چه مقدار آب نیاز دارد؟

میزان آب مورد نیاز خرمای مضافتی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله شرایط آب و هوایی، نوع خاک و سایر شرایط زیست‌محیطی. با این حال، به طور کلی خرمای مضافتی برای رشد و توسعه مناسب باید در هر دوره زمانی مقدار آبی برابر با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت آبی خاک دریافت کند. برای مثال، اگر ظرفیت آبی خاک ۱۰۰ میلی‌متر برای هر مترمربع باشد، خرمای مضافتی باید در هر دوره آبیاری مقداری بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر آب دریافت کند. البته در صورتی که خرما در مناطق گرمسیری و خشکسال مانند برخی استان‌های جنوبی کشور کشت شود، ممکن است نیاز به مقدار بیشتری از آب داشته باشد. به هر حال، برای اطمینان از آبیاری درست، می‌توانید با توجه به شرایط خاص محیطی و با مشاوره کارشناسان کشاورزی، مقدار و زمانبندی آبیاری را تعیین کنید.

آفات و بیماری های خرمای مضافتی

یکی از علت های خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن بیماری و آفات مربوط به این درخت هستند. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم. خرما یکی از محصولات مهم در کشاورزی و باغداری است و به دلیل اهمیت اقتصادی و تغذیه‌ای، باید از بیماری‌ها و آفات مختلف آن محافظت شود. در زیر، چند نوع بیماری و آفت درخت خرمای مضافتی را با توضیحاتی کوتاه ذکر می‌کنیم.


علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن


بیماری ریشه‌ی خرما

این بیماری باعث خشک شدن ریشه‌های درخت و کاهش رشد و عملکرد خرما می‌شود. این بیماری بیشتر به دلیل آب‌های زیادی که به ریشه‌ها می‌رسد، رخ می‌دهد.

بیماری سفیدک خرما

سفیدک خرما باعث آسیب دیدگی به برگ‌ها و میوه‌های خرما می‌شود. این حشره باعث تغییر رنگ برگ‌ها به سفید و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها می‌شود.

بیماری پوسیدگی میوه خرما

این بیماری باعث پوسیدگی و خراب شدن میوه‌های خرما می‌شود. علل این بیماری شامل شرایط مرطوب، باران و رطوبت زیاد، خرمای نازک پوست و آسیب‌های حشراتی می‌شود.

آفت پروانه خرمایی

این حشره باعث خرابی برگ‌ها و شکوفه‌های خرما می‌شود. پروانه خرمایی نیز مانند سفیدک خرما باعث تغییر رنگ برگ‌ها به سفید و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌ها می‌شود.

آفت پشه‌ی خرمایی

این حشره باعث خشک شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. پشه‌ی خرمایی نیز مانند سفیدک و پروانه خرمایی، باعث تغییر رنگ برگ‌ها و سفید شدن آن ها می گردد.

 

 

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1402 اردیبهشت 05
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1402 اردیبهشت 05
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1402 اردیبهشت 05
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1402 اردیبهشت 05
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1402 اردیبهشت 05
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1402 اردیبهشت 05
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1402 اردیبهشت 05
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1402 اردیبهشت 05
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1402 اردیبهشت 05
علل-بار-ندادن-درخت-پسته

علل بار ندادن درخت پسته

...

1402 اردیبهشت 05

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید