بهترین-کود-برای-درخت-انار

برخی افراد بر این باورند که درخت انار یک درخت مقاوم بوده و در خاک های ضعیف و حتی کمی شور می تواند رشد کند، پس چه لزومی دارد “بهترین کود برای درخت انار را بشناسیم؟”

بله! ما نیز به این مسئله این را می افزاییم که حتی ممکن است چند میوه نیز روی شاخ و برگ درخت سبز شود اما باغداری که هدفش بهره وری اقتصادی و سود هرچه بیشتر از محصولات باغش می باشد که رشد حداقلی برایش پشیزی نمی ارزد.

بنابراین نکته این مقاله این است که به شما بهترین کود برای درخت انار جهت محصول دهی و شکوفایی این درخت میوه بهشتی را بهتان معرفی می کنیم. در انتها بهترین کود برای درخت انار که تمامی عناصر مورد نیاز آن را در اختیارش قرار دهد را به شما معرفی خواهیم کرد.


اهمیت کود دهی درخت انار

سوال اول علت کود دهی و اهمیت کود دهی انارست. اینکه چرا به درختان انار کود میرسانیم را شاید خودتان از نزدیک لمس کرده باشید. بخصوص در مناطقی که درختان انار رشد می کنند گهگاهی دیده اید که در باغات تفریحی درختان اناری با میوه های کوچک یا خشک شده و نا مرغوب سر درخت وجود دارد. این نمونه از درختان اناریست که به آن ها رسیدگی درست نشده است.

بنابراین مقدار میوه دهی، طعم و مزه و اندازه میوه درخت انار بشدت به رسیدگی به آن و تامین نیازهای این میوه بهشتی بستگی دارد.

عناصر اصلی مورد نیاز درخت انار

عناصر-اصلی-مورد-نیاز-درخت-انار

عناصر اصلی مورد نیاز درخت انار

همانطور که اشاره کردیم انار درخت لوس و سخت گیری از لحاظ رسیدگی نیست و نیاز مبرمی به کود دهی مداوم ندارد. اما اگر نیازهای حداقلی آن تامین شود محصول دهی آن بشدت متفاوت است. درخت انار علاوه بر هرس کردن و آبیاری به برخی عناصر مغذی نیز در حد کم نیازمند است که در ادامه بیشتر راحع به آنها صحبت می کنیم.

بهترین کود برای درخت انار کودیست که پتاسیم کافی در درسترس درخت قرار دهد. پتاسیم بر رشد و نمو میوه انار و مقاومت درخت انار تاثیر مستقیمی می گذارد. بهمین دلیل باید به مقدار کافی در خاک در دسترس ریشه  ها قرار گیرد. یکی از بهترین کودهایی که می توانید برای درختان میوه و درخت انار استفاده کنید کودذ کامل N-P-K می باشد.

انواع نشانه های کمبود کود در درخت انار

  • رنگ پریدگی میوه
  • ترک خورد و شکافته شدن پوست میوه پیش از موعد رسیدن بر شاخه ها
  • عدم رشد کافی و کوچک ماندن گیاه
  • خشکی و آفتاب سوختگی میوه های درخت انار
  • زرد شدن برگ ها
  • ریزش برگ ها و جوانه های انار

نشانه کمبود پتاسیم در انار

کلروز یا رنگ رفتگی میوه ها هم روی پوست و هم روی دانه های انار یکی از نشانه های کمبود پتاسیم در گیاه است. ترک خورد و شکافته شدن پوست میوه پیش از موعد رسیدن بر شاخه ها یکی دیگر از نشانه های کمبود پتاسیم در انار است.

بهترین زمان برای افزودن پتاسیم به درخت انار

گیاه هنگامی که جوانه زده و فرآیند رشد میوه ها شروع می گردد به پتاسیم نیاز دارد.

نشانه های کمبود نیتروژن در انار

بهترین کود برای درخت انار کودیست که نیتروژن کافی در اختیار آن قرار دهد. عنصر نیتروژن (N) تاثیر مستقیم بر رشد شاخ و برگ درخت انار دارد. این عصنر از اهمیت بسیار بالایی برای هر نوع درخت میوه ای برخوردار است.

  • عدم رشد کافی یکی از عواقب کمبود نیتروژن در درخت انار است. کمبود نیتروژن یعنی کاهش عمل فتوسنتز که مستقیما بر رشد و نمو گیاه تاثیر دارد. بدین ترتیب انرژی لازم درخت در اختیار آن قرار داده نشده و رشد نخواهد کرد.
  • آفتاب سوختگی میوه ها به دلیل کمبود برگ ها روی شاخه های گیاه یکی از نشانه های کمبوود نیتروژن در درخت انارست. ازانجا که نیتروژن در خاک کم بوده برگ ها به اندازه کافی رشد نمی کند و نور آفتاب بصورت مستقیم به میوه ها می تابد و میوه دچار آفتاب سوختگی می گردد.
  • ازر دیگر نشانه های کمبود نیتروژن در انار ریزش برگ و جوانه های میوه انار و تغییر رنگ برگ ها و زرد شدن آنها می باشد.

البته باید نیروژن به اندازه کفایت به گیاه برسد. نه کمتر و نه بیشتر. نیتروژن بیش از اندازه نیز موجب تمرکز گیاه بر رشد شاخ و برگ و عدم توجه به رشد میوه ها می شود.

دیگر عناصر مغذی مورد نیاز انار

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم درخت عنار به میزان کمتری به فسفر، منیزیم، منگنز، بور . کلسیم و  زینک نیاز دارد. نشانه هایی که می توان بر اساس آنها به کمبود عناصر مغذی در درخت انار پی برد، شکاف در پوست میوه انار، زرد شدن برگ ها و ایجاد لکه و نقطه روی برگ های درخت انار می باشد. کمبود این عناصر و وجود تنش ها محیطی می تواند منجر به آفت زدگی و بروز انواع مریضی ها در گیاه گردد.

اسیدیته یا pH مناسب رشد درخت انار

یکی دیگر از موارد مهم تاثیر گذار بر رشد و نمو درخت انار اسیدیته یا pH مناسب برای جذب عناصر توسط ریشه این گیاه است.

فاکتور pH مستقیما بر توانایی ریشه در جذب عوامل مورد نیاز گیاه مانند آب یا عناصر، تاثیر می گذارد. بهترین pH برای رشد انار در محدوده 5.5 تا 7 است.

نشانه های اسیدی بودن بیش از حد خاک

خاک هایی که بیش از حد اسیدی هستند، درخت انار دچار کمبود فسفر، منیزیم و کلسیم می گردد. از طرفی در این نوع خاک ها سطوح منگنز و آلومینیوم در خاک بالا رفته و موجب تولید مواد سمی در خاک می گردند.

ریشه ها در این نوع خاک ها عموما یا از طریق مواد شیمیایی تولید شده مسموم شده یا نمک فلزات موجود در خاک مانع عملیات جذب توسط ریشه ها می گردند.

 بهترین کود برای درخت انار-کودهای پودری

بهترین-کود-برای-درخت-انار-کودهای-پودری

بهترین کود برای درخت انار کودهای پودری

در مقالات قبلی امکان هدر رفت کودهای پودری در اثر آبیاری یا ریزش باران و نفوذ آن ها به آب های زیر زمینی توضیح دادیم. بهترین کود برای انار از نوع پودری با توجه به هدر رفت یا ضرری که کودهای پودری رایج در بازار دارند، کودهایست که با تکنولوژی آهسته رهش در خاک تولید شده و مواد تشکیل دهنده آن ها بر پایه ارگانیک و طبیعی باشد.

کود N-P-K پودری رویش پار با ترکیب 20-20-20 یکی از بهترین کودهای کامل موجود در بازار بوده که تمامی نیازهای درخت انارتان به عناصر اصلی را به بهترین نحو ممکن و با رهایش آهسته تامین می نماید.

ما برای تولید این محصولمان از مواد طبیعی و ارگانیک و تکنولوژی آهسته رهش (Slow release) استفاده کردیم. شما می توانید با عضویت در سایت یا تماس با متخصصان ما تمامی سوالات خود در باره این محصول مجموعه رویش پارس را بپرسید.

بهترین کود برای درخت انار-کودهای طبیعی

  • یکی از کودهایی که می توانید بصورت طبیعی برای درختان انارتان فرآهم کنید، دور ریزهای سبزیجات و پودر قهوه ای که پیدا کرده اید را روی سطح خاک باغتان برسیدی و تا عمق 5 سانتی متری آنها را با خاک مخلوط کنید. پودر قهوه و دور ریز سبزیجاتی که استفاده کردید، نیتروژن را تا حدی در اختیار درختان انار قرار می دهند.
  • نمک اپسوم یکی دیگر از مواد طبیعیست که می توانید با آب آبیاری مخلوط کرده آن را بر شاخ و برگ گیاه اسپری کنید یا اینکه بصورت خشک روی سطح خاک بپاشید.

بهترین کمپوست برای انار

اینکه کمپوست چیست و از چه موادی تشکیل شده از حوصله بحث خارج است اما ترکیبی که برای تولید بهترین کمپوست برای انار می توانید داشته باشید از:

  • 25% ضایعات نیتروژنی
  • 45% ضایعات سبز (Green)
  • 30 درصد ضایعات قهوه ای (Brown)
  • تشکیل شده است.

بعد از آماده سازی این ترکیبات و آبیاری آن، 3 روز به آن وقت دهید. سپس دمای آن را با یک گیج دما اندازه گیری کنید. این اندازه گیری دما را بصورت روزانه انجام دهید تا بعد از 4 تا 8 هفته یک کمپوست اعلا با رنگ قهوه ای سوخته بدست آورید. زمانی که دمای توده کمپوست به محدوده 37 تا 45 درجه رسید و در این محدوده باقی ماند، نشان دهنده آماده به استفاده شدن کمپوست شماست.

مقدار و بهترین زمان اعمال کمپوست به درخت انار

درختان نوجوان با سن 3 تا 5 سال، به 1 تا 1.5 کیلوگرم کمپوست در ابتدای شروع سرما و در ابتدای فصل بهار نیاز دارند. درختان مسن تر نیز در همان زمان به حدود 2 تا 2.3 کمپوست نیاز خواهند داشت.

معرفی بهترین کود برای درخت انار

بهترین کود برای درخت انار کود کامل سوسپانسیون 20-20-20 NPK رویش پارس است. کافیست به عناصر موجود در این محصول توجه کنید.

 

عناصر کود کامل مایع سوسپانسیون

عناصر کود کامل مایع سوسپانسیون

پیش از این عناصر مورد نیاز درخت انار را به شما معرفی کردیم. در این محصول تمامی عناصر را می توانید بدست بی آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

کود کامل سوسپانسیون npk 20 20 20

 

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1401 آبان 09
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1401 آبان 09
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1401 آبان 09
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1401 آبان 09
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1401 آبان 09
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1401 آبان 09
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1401 آبان 09
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1401 آبان 09
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1401 آبان 09
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1401 آبان 09

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید