کود-مایع-ماهی-و-کود-جلبک-دریایی-راهنمای-کامل

در مقاله کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی | راهنمای کامل تمامی خصوصیات و مزایا و معایت این دو کود را مورد بررسی قرار می دهیم.

کودهای مایع ماهی و جلبک دریایی بخاطر طبیعت ارگانیک خود هر روز بیشتر از دیروز مورد اقبال مردم قرار می گیرند. این کودها هیچکدام از مضرات مواد شیمیایی را وارد خاک زراعی شما نخواهند کرد. اگرچه ممکن است بسیار شبیه به نظر برسند، اما کودهای مایع ماهی و جلبک دریایی هر کدام مزایا و معایب منحصر به فردی دارند.

در ادامه هر آنچیزی که برای شناخت بهتر این دو محصول نیاز دارید را می توانید پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:کود مایع ماهی بن فیش

تفاوت کود مایع ماهی با جلبک دریایی

تفاوت-کود-مایع-ماهی-با-جلبک-دریایی

تفاوت-کود-مایع-ماهی-با-جلبک-دریایی

این دو کود چندین تفاوت قابل توجه دارند. مواردی مانند نحوه استفاده، عناصر موجود، کاربرد آن ها و … تفاوت این دو کود را تعیین می کنند.

کود جلبک دریایی

همانطور که نام این کود نشان می دهد، کود را از جلبک های دریایی مفید برای گیاهان می سازند. کود جلبک دریای حاوی مقدار زیادی کلپ (Kelp) بوده که منبع غنی برای عناصر مغذی مورد نیاز گیاهان محسوب می گردد.

خواص کود جلبک دریایی

محققان اعلام نمودند که جلبک دریایی یک منبع غنی غذایی برای انسان ها و گیاهان بحساب می آید و در رشد و سلامت آن ها تاثیر بسزایی دارد. مواد مغذی موجود در جلبک دریایی یک خاصیت منحصر بفرد دارند. مزیت ویژه آنها فعال کردن مکانیسم طبیعی و آهسته رهش در خاک میباشد. استفاده از جلبک دریایی بعنوان کود ساختار خاک و گیاهان را بدلیل خواص آهسته رهش خود در طول زمان بهبود می بخشد.

از طرفی این کود می تواند میزان جذب آب توسط خاک را بهبود بخشد. همچنین جذب و انحلال پذیری مواد معدنی موجود در زمین را بیشتر و بهتر می کند.

البته که بزرگترین برتری کود جلبک دریایی، غیر سمی بودن و ارگانیک بودن آن است.

مضرات کود جلبک دریایی

نکات منفی کود جلبک دریایی مانند هر کود ارگانیک دیگر، نیاز به رقیق نمودن آن پیش از استفاده و البته بوی نچندان خوشایند آن است. البته قیمت تمام شده این کود ممکن است مقداری بالا بنظر برسد که البته با توجه به خواص بسیار آن مقدار ناچیزیست.

کود ماهی

کود ماهی منحصر به فرد است زیرا از کل لاشه ماهی از جمله پوست، فلس و استخوان ساخته شده است. این اجزاء مواد مغذی ضروری و نیتروژن مورد نیاز گیاه را به مخلوط نهایی اضافه می کند که به آن مایع ماهی می گویند.

هنگامی که کود ماهی به خاک اعمال می شود، مقدار مواد طبیعی و آلی را با تعامل با اکوسیستم خاک از جمله کرم ها، قارچ ها و میکروب ها افزایش می دهد. این جمله بدین معناست که کود مایع ماهی کاملا بصورت طبیعی و با برهمکنش با عوامل موجود در خاک به بهبود رشد گیاهتان کمک می نماید.

یکی از عناصر بسیار مهم موجود در کود مایع ماهی کلسیم است. کلسیم عموما در کودهای شیمیایی وجود ندارد و این برتری کود مایع ماهی را نسبت به کودهای شیمیایی دو چندان می نماید.

کلسیم خاک را تقویت می کند و به محافظت از انواع گیاهان در برابر بیماری ها کمک می کند و دفاع طبیعی آنها را افزایش می دهد تا آنها را مقاومتر کند.

بیشتر بخوانید:کود امولسیون ماهی

نسبت N-P-K کود مایع ماهی بن فیش

کودهای مایع ماهی موجود در بازار عموما با نصبت نیتروژن بالا نسبت به فسفر و پتاسیم به فروش میرسند. برتری اول کود مایع ماهی بن فیش در تناسب سه عنصر موجود در این محصول است. بسیاری از کشاورزان کود مایع ماهی را پیش از فصل رشد به زمین می دهند تا ساختار خاک را بهبود و زمین را آماده سازند.

آنالیز کود مایع ماهی بهترین روش برای شناسایی یک کود با کیفیت در بازار است. آنالیز این محصول رقابتی را به وجود آورده که، شعاع آن تمامی تولید کنندگان را در بر گرفته است. ما در رویش پارس تمام علم و تلاش خود را جهت تولید مرغوبترین محصول بکار گرفتیم.

آنالیز کود مایع ماهی تولیدی رویش پارس، نشانه تلاش، دقت و صداقت ما در ارائه خدمات به شما عزیزان است. با کلیک بر روی لینک زیر می توانید آنالی کود مایع ماهی بن فیش تولیدی شرکت رویش پارس را مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید:آنالیز کود مایع ماهی

نسبت N-P-K کود جلبک دریایی

کود مایع جلبک دریایی منحصر به فرد است زیرا نسبت N-P-K آن به طور متوسط 0-0-1 است. به این معنی که پتاسیم و سایر مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی را به خاک ارائه می دهد اما فاقد نیتروژن و فسفر است.

این بدان معنا نیست که کود جلبک دریایی برای گیاهان و خاک مفید نیست. برعکس، مزایای طبیعی و پایداری را ارائه می دهد که بسیاری از کودهای دیگر ندارند. با این حال، این نباید تنها افزودنی باشد که برای تغذیه گیاهان شما و متعادل کردن خاک استفاده می شود.

نحوه استفاده از کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی

نحوه-استفاده-از-کود-مایع-ماهی-و-کود-جلبک-دریایی

نحوه-استفاده-از-کود-مایع-ماهی-و-کود-جلبک-دریایی

به دلیل ترکیب طبیعی‌ترشان، کود ماهی و جلبک دریایی را می‌توان به روش‌های سنتی و غیرسنتی استفاده کرد تا به گیاهان شما کمک کند تا به طور کامل سود ببرند.

اسپری کردن کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی روی شاخ و برگ گیاهان

یک راه منحصر به فرد برای استفاده از هر دو این کودهای طبیعی از طریق تغذیه برگی است. از آنجایی که گیاهان از طریق برگ ها نیز مواد مغذی دریافت می کنند، کودهای طبیعی را می توان به صورت موضعی از طریق اسپری هر دو تا سه هفته یک بار مصرف کرد.

این روش یک گزینه عالی برای گیاهان تازه جوانه زده یا پیوند شده است که به آرامی با محیط خاک جدید خود سازگار می شوند.

در شرایطی که گیاهان در جذب مواد مغذی از طریق ریشه مشکل دارند، مانند pH بالای خاک، هوای سرد یا رطوبت بیش از حد خاک، جذب موضعی می‌تواند به مقاوم‌تر شدن آنها در برابر سرما کمک کند.

همچنین می توان از آن در طول گلدهی گیاه استفاده کرد تا به افزایش عملکرد آن کمک کند. البته، راه اصلی جذب مواد مغذی گیاه از طریق ریشه است، بنابراین تغذیه برگی در بهترین حالت مکمل و اغلب یک راه حل موقت است.

کود دهی زمینی کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی | راهنمای کامل

کودهای ماهی و جلبک دریایی خریداری شده در فروشگاه می توانند به اشکال مختلف، اغلب به صورت پودر یا مایع تغلیظ شده وجود داشته باشند. که هر دو باید طبق دستورالعمل قبل از استفاده در خاک با آب رقیق شوند.

معمولاً این ترکیب مقدار کمی کود غلیظ به مقدار قابل توجهی آب است که می تواند مستقیماً روی خاک اعمال شود.

کود دهی کود مایع ماهی و جلبک دریایی | راهنمای کامل به صورت اعمال بزمین بیشتر توصیه می گردد. زیرا کود مایع ماهی و جلبک دریایی باعث بهبود ساختار خاک می شود و به آزادسازی مواد مغذی طبیعی آن کمک می کند. ازطرفی چرخه ای از تغذیه و رشد را آغاز می کند که در طول فصول رشد ادامه می یابد.

استفاده بیش از حد از کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی

در بسیاری از موارد، کود جلبک دریایی یا مایع ماهی را می توان به همان دفعاتی که به گیاهان خود آبیاری می کنید، استفاده کرد. برای بسیاری از باغ ها در طول بهار و تابستان، کود دهی و آبیاری می تواند تا دو بار در هفته باشد.

با این حال، در مورد کود مایع ماهی به طور خاص، توجه به غلظت نیتروژن در خاک مهم است. از آنجایی که کود ماهی به خصوص دارای نیتروژن بالایی است، استفاده بیش از حد از آن می تواند خاک شما را با این ترکیب بیش از حد پر کند که می تواند ریشه گیاهان را در غلظت بسیار زیاد بسوزاند.

کود مایع ماهی بهتر است یا کود جلبک دریایی

بطور کلی کود جلبک دریایی یک کود مکمل محسوب می گردد. بدین معنا که باید از آن در کنار کود اصلی که برای رشد گیاه استفاده می کنید در طول فصل رشد استفاده کنید.

هر یک از این گزینه های کود طبیعی و منحصر به فرد می تواند خواص مفیدی را برای خاک شما به ارمغان بیاورد و همچنین پتانسیل رشد محصولات میوه و سبزیجات، درختان و درختچه های شما را افزایش دهد. اگر خاک شما به مواد مغذی و نیتروژن اضافه نیاز دارد، کود مایع ماهی را انتخاب کنید و قبل از شروع فصل رشد از آن استفاده کنید.

کود جلبک دریایی را برای استفاده در طول فصل رشد انتخاب کنید زیرا خاک را قادر می سازد تا مواد معدنی و مواد مغذی ارزشمندی را فراهم کند و در نتیجه عملکرد و رشد فراوان را افزایش دهد و همچنین به کاهش خطر بیماری، کاهش استرس و افزایش سلامت کلی گیاه کمک کند.

هرگونه سوال راجع به کود مایع ماهی و کود جلبک دریایی را می توانید از متخصصان ما از طریق پل های ارتباطی فرآهم شده در میان بگذارید.

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1401 تیر 29
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1401 تیر 29
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1401 تیر 29
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1401 تیر 29
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1401 تیر 29
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1401 تیر 29
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1401 تیر 29
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1401 تیر 29
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1401 تیر 29
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1401 تیر 29

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید