کرم-سفید-ریشه-خوار

در این مقاله به درخواست بسیاری از کاربران عزیزمان میخواهیم راجع به کرم سفید ریشه خوار | نشانه ها و راه حل درمان این حشره موزی که تاثیر بسیار مخربی بر گیاهان (برای مثال انگور) میگذارد، صحبت کنبم.

دو تا سه عدد لارو سن آخر کرم سفید ریشه خوار، میتوانند یک درخت گیلاس 4 ساله را خشک کنند!

متاسفانه این حشره در مزارع کشور ما، فراوانی بسیاری دارد و یک معضل چه برای باغداران و کشاورزان و چه برای کِشتهای خانگی تبدیل محسوب میگردد. این حشره از خانواده اسکاربائید ( سوسک سرگین غلتان) بوده که میزبانان زیادی از جمله درختان میوه در سرتاسر ایران دارد. عموما برای خلاصی از دست این حشره از حشره کشهای شیمیایی استفاده میکنند. اما باید در نظر داشته باشید که مواد شیمیایی بر محصولات شما در طولانی مدت آثار مخربی خواهد گذاشت.

در این مقاله سعی کردیم که بطور کلی اطلاعاتی راجع به کرم سفید ریشه خوار | نشانه ها و راه حل درمان آن بشما بدهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

کرم سفید ریشه خوار | نشانه ها و راه حل از بین بردن آن چیست

همانطور که در بالا ذکر کردیم، کرم سفید ریشه خوار، یک حشره از شاخه بند پایان، در رسته قاب بالان، و تیره سرگین چرخانان میباشد. همانطور که آن را نام گذاری نمودند، این حشره مستقیما بر آثار مخربی بر ریشه گیاه وارد می کند.

کرم سفید ریشه خوار از ریشه گیاهان مختلفی تغذیه می‌نماید. از این جهت می‌توان به گیلاس، گلابی، سیب، به، هلو، گوجه، آلو، زردآلو، آلبالو، انار، انگور، خیار، بادمجان، لوبیاسبز، کدو، سیب‌زمینی، یاس بنفش، برگ بو، برگ نو، گلایول، چمن، تبریزی، بید و نارون اشاره نمود. به طور کلی اکثر محصولات در ایران در خطر حمله این حشره نامیمون هستند.

شناخت کرم سفید ریشه خوار

عبارت “کرم سفید ریشه یا همان ریشه وار” به خاطر دوران رشد و نحوه خسارت زایی این حشره به آن نسبت داده شده است. این آفت با دامنه میزبانی وسیع خود، به بسیاري از درختان مثمر و غیر مثمر، انواع درختچه هاي زینتی و گیاهان زراعی، خسارت وارد میکند. لاروهاي سنین مختلف آفت در اعماق خاك روي ریشه گیاهان میزبان مستقر شده و ضمن تغذیه که ممکن است به قطع بخشی از ریشه نیز منجر شود، ضعف عمومی و در نهایت خشکیدگی میزبان را باعث می شوند.

حشرات کامل سوسکهاي بزرگ به رنگ قهوهاي با لکه هاي سفید فراوان روي بال پوشها و سه نوارطولی روشن در پشت سینه اول بوده و طول آنها تا 37 میلیمتر نیز میرسد. حشرات کامل داراي دو شکلی جنسی بوده و تشخیص آنها از روي شاخکها به آسانی امکانپذیر است. شاخکها در حشرات نر در انتها داراي 7 ورق بزرگ، و در مادهها داراي پنج ورق کوچک هستند.

چرخه زندگی کرم سفید ریشه

چرخه-زندگی-کرم-سفید-ریشه-خوار

چرخه-زندگی-کرم-سفید-ریشه-خوار

این حشرات در مناطق سردسیر و معتدل در هنگام رسیدن درختان زردآلو پدیدار میگردند. ازین رو کشاورزان محلی به آن سوسک زردآلورسان نیز میگویند. آفت
یک نسل خود را در مدت دو تا سه سال طی میکند.

کرم سفید ریشه در چرخه زندگی خود، با تغییر عمق محل تغزیه در خاک در کنار ریشه میزبان، تابستان و زمستان را سر میکند. بدین صورت که در تابستانها در عمق 20 تا 30 سانتی متری روی ریشه بسر میبرد. به محضی که هوا رو به سردی میرود لارو به عمقهای 50 تا 60 سانتی متری از سطح خاک روی ریشه میزبان نقل مکان میکند.

لارو کامل کرم سفید ریشه

لارو کامل پس از گذشت سه سال از چرخه زندگی خود با گرم شدن هوا مجددا به سمت بالا حرکت کرده و پس از اندکی تغزیه در عمق 20 تا 30 سانتی در کنار ریشه تبدیل به شفیره شده و بعد از مدتی در طبیعت ظاهر میگردد.

پس از گذشت زمان و اندکی تغزیه، این حشرات جفت گیری کرده و حشره ماده تخمها را درون خاک زیر تاج درخت میزبان قرار میدهد. لاروهای تازه پس از تولد روی ریشه علفهای هرز و یا ریشه های نازک درختان تغذیه و چرخه زندگی خود را شروع میکنند. به مرور زمان ریشه های قطورتر را مورد حمله خود قرار میدهند. ممکن است این روند تغذیه حتی به قطعی ریشه درختان بی انجامد.

آفت کرم سفید ریشه خوار به چه درختانی حمله میکند

این آفت دامنه میزبانی بسیار گسترده دارد. بطوری که دامنه میزانی آن به تمامی درختاهایی که میوه های هسته و دانه دار دارند، میرسد. عموما این آفت در درختان سردسیری دیده میگردد.

علائم ظاهری وجود کرم سفید ریشه در درختان

همانطور که پیش ازین گفته شد، این آفت در سه سال اول، در زمانی که بصورت لارو است، از ریشه درختان تغذیه میکند. این تغذیه از ریشه منجر به ضعف آن و در نهایت قطعی آن خواهد شد. بهمین دلیل علایم اصلی خسارت آفت به صورت ضعف عمومی درخت، زردي و خزان بیموقع برگها و خشک شدن آنها اتفاق می افتد.

علائم اولیه آلودگی، در ساعات گرم روز با پژمردگی و افتادگی برگها خودنمایی میکند. و دلیل آن، قطع برخی از ریشه های اصلی و فرعی درخت میباشد. همانطور که هوا رو به سردی میرود این علامت برطرف میگردد. این نوع علائم شبیه یک نوع بیماری قارچی (پوسیدگی سفیدریشه) هم میباشد که البته تفاوت آنها در پراکندگی و گستردگی خسارات ناشی از این آفت در سطح باغ قابل تشخیص است. اگر باغ دچار این آفت شده باشد، این پژمردگیهای در طول روز برگها، در درختان بیشتری در کل باغ قابل مشاهده است.

تشخیص کامل وجود آفت کرم سفید ریشه 

علائم ظاهری که میتوان با آنها به وجود این آفت در باغ پی برد، در بالا توضیح داده شد. حال برای اینکه از وجود این آفت کاملا مطمئن شوید، خاک زیر تاج درختان را تا عمق 60 سانتی میتری اندکی زیر رو کنید. در صورت مشاهده لاروها مطمئن میشوید که درختتان دچار این آفت شده است.

از بین بردن کرم سفید ریشه خوار

از-بین-بردن-کرم-سفید-ریشه-خوار

از-بین-بردن-کرم-سفید-ریشه-خوار

جهت از بین بردن کرم سفید ریشه خوار، دو راه شیمیایی و فیزیکی وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن کرم سفید ریشه استفاده از روشهای تلفیقی فیزیکی شیمیاییست.

روش فیزیکی کنترل کرم سفید ریشه خوار

  1. روش فیزیکی کنترل کرم سفید ریشه شامل استفاده از تله های نوری میشود. بدین صورت که در قسمتهای مشکوک و آفت زده از باغ چراغ هایی را از یکساعت مانده به غروب روشن میکنید. این چراغ ها را هر روز به مدت 3 ساعت روشن بگذارید. بدین صورت بخشی از جمعیت جنس نر آفت از بین رفته و تولید مثل آنها مختل میگردد.
  2. تکاندن درخت و جمع آوری حشرات از درخت در صبح زود
  3. از بین بردن علف‌های هرز سطح باغ از علف‌های هرز یکساله و چند ساله چون منبع غذایی خوبی برای لاروهای نوزاد است.
  4. شخم زمستان و جمع‌آوری لاروها در اسفندماه
  5. جمع‌آوری حشرات کامل از اواخر بهار به بعد

روش شیمیایی کنترل کرم سفید ریشه

این روش بر اساس کنترل شیمیائی لاروهاي کوچک (سن 1) استوار است. استفاده از سموم شیمیایی باید به صورت لکه در نقاط آلوده انجام پذیرد. به این منظور سه هفته پس از ظهور حشرات کامل، زیر سایه انداز درختان آلوده را شخم سطحی میزنند تا نفوذ پذیري آن افزایش یابد. سپس آبیاري انجام میشود.

دو تا سه روز پس از آبیاري اقدام به محلول ریزي زیر سایهانداز درخت میکنند. براي اینکار از سم دیازینون به نسبت یک تا یک و نیم لیتر در هزار لیتر آب، استفاده میشود. بسته به سن و اندازه تاج درخت، 10 تا 40 لیتر محلول استفاده میشود.

دو تا سه روز بعد با انجام آبیاري بسیار سبک یا آبپاشی، به پخش سم در عمق مناسب خاك کمک میکنند. از آنجا که هدف از اینکار از بین بردن لاروهاي سن یک( کوچک) آفت است،

بنابراین لازم است یک نسل آفت را کامل مورد پوشش قرار دهد. بر این اساس سه سال متوالی باید این کار انجام شود. همچنین لازم است جهت جلوگیري از آلودگی مجدد به دلیل پرواز حشرات کامل آفت از باغ هاي آلوده همسایه، اینکار به صورت فراگیر و توسط هم باغداران انجام شود.

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1401 فروردین 02
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1401 فروردین 02
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1401 فروردین 02
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1401 فروردین 02
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1401 فروردین 02
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1401 فروردین 02
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1401 فروردین 02
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1401 فروردین 02
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1401 فروردین 02
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1401 فروردین 02

نظرات کاربران

  • سیامک
    24 تیر 1402

    با سلام به محضر شما سرور نازنین ام , چقدر جالب و کامل توضیح دادید واقعآ دست مریضاد , خسته نباشید ! با امید اینکه روزی تمام مهندسین , تحصیلکرده های این ایران عزیزم مانند شما دلسوزانه در جهت پیشرفت علم کشاورزی قدم بردارند , البته بی شک تمام جوانان این مرز و بوم زحمتکش و خاری به چشم دشمن اند ! تنتان سالم

  • علی
    05 تیر 1402

    سلام درصد پتاسیم و گوگرد شما چقدره؟

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید