درمان-شوری-خاک-درختان-پسته

چندین سال است که روز بروز به دلیل کم آبی و بی بارانی، سطح شوری خاک باغات پسته افزایش یافته، بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله راجع به درمان شوری خاک درختان پسته صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا راهکارهای درمان شوری خاک درختان پسته را بررسی کنیم.


شوری در خاک کشاورزی درختان پسته

شوری-در-خاک-کشاورزی-درختان-پسته

شوری-در-خاک-کشاورزی-درختان-پسته

درختان پسته در میان درختان مغز یا بعبارتی آجیل مقاومت خوبی در برابر شوری در خاک کشاورزی درختان پسته دارد. اما بهرحال مقاومت درخت در برابر شوری حدی دارد و باید شرایط بهینه برای رشد این درخت ارزشمند فرآهم گردد.

اگر مقاله “شوری خاک چیست” را مطالعه کردید، حتما با روش و واحد اندازگیری شوری خاک آشنایی پیدا کردید. شوری در خاک کشاورزی درختان پسته با  اندازه گیری هدایت الکتریکی و واحد دسی زیمنس بررسی میگردد.

حد تحمل شوری پسته

در مقالات آمده که حد شوری 4.5 تا 7 دسی زیمنس در طولانی مدت برای درختان پسته مضر میباشد. بنابراین باید برای رفع و درمان آن راه حلی بی اندیشید. مشکل شوری خاک درختان پسته اگر با مسائل زهکشی خاک همراه گردد، شرایط برای رشد و میوه دهی درختان پسته صد چندان دشوار میشود. بهمین دلیل چه درخت پسته در برابر شوری مقاوم باشد چه نباشد، جهت درمان شوری خاک درختان پسته باید تلاش کنید.

تاثیر شوری خاک بر پسته

هنگامی که سطح شوری در باغات پسته بالا باشد، درختان تحت تنش اسمزی قرار میگیرند. حال حتما میپرسید که تنش اسمزی چست؟ توضیح این مهم در همین حد کفایت میکند که ریشه درختان به روش اسمزی آب را در خود جذب میکند. اگر مانعی در برابر روند جذب اسمزی قرار بگیرد، به معنای کاهش سطح جذب آب توسط ریشه های درختان پسته میباشد. یعنی هرچقدر هم که شما آبیاری را بیشتر کنید، جذب آب با مشکل روبرو بوده و املاح معدنی، یا همان نمک از جذب درست آب توسط ریشه جلوگیری مینماید.

آیا پسته در خاک شور رشد میکند

پاسخ این سوال در مسائلی که در بالا ذکر کردیم، واضح است. پسته تحمل خوبی در برابر شوری خاک دارد. بنابراین میتواند در حد مشخصی از شوری نیز به محصول دهی ادامه دهد. اما این محصول دهی وابسته به مدت زمان و مقدار شوری خاک میباشد. بدین معنا که اگر شوری خاک از حد مشخصی بیشتر شود، در طولانی مدت برای پسته بسیار مضرر خواهد بود.

تاثیر آبیاری بر شوری خاک باغات پسته

توجه داشته باشید که تنها اصلاح خاک (استفاده از کلسیم و گوگرد) قرار نیست شوری خاک را رفع نماید. پس از اصلاح خاک باید جهت شستن املاح و حذف آنها آبیاری انجام شود. هنگامی که اصلاحات مناسب در خاک اعمال شد، محاسباتی برای تعیین عمق مناسب آب برای کاهش بار نمک مورد نیاز است.

مقدار آب مورد نیاز به بافت خاک، سطح EC ناحیه ریشه، هدف نهایی سطح شوری و EC آب احیا بستگی دارد.

نکته بسیار مهم: “شوری خاک را فقط می توان تا غلظت نمک موجود در آب مورد استفاده برای احیا کاهش داد.”

رفع شوری باغات پسته توسط گوگرد مایع

اصلاحات خاک و آب، نفوذ آب به خاک را بهبود می بخشد و جزء مهمی از برنامه احیا برای کاهش نمک در ناحیه ریشه است. نمونه برداری و تجزیه و تحلیل آب و خاک باید در اواسط زمستان انجام شود تا مشخص شود در صورت نیاز چه اصلاحاتی باید انجام پذیرد. یکی از روشهای اصلاحات خاک استفاده از گوگرد مایع جهت رفع شوری خاک بوده که لینک زیر جزئیات این روش را برایتان تشریح مینماید.

بیشتر بخوانید:تاثیر گوگرد مایع بر رفع شوری خاک

بهترین کود برای رفع شوری خاک

یکی از روشهای رایج رفع شوری پاغات پسته استفاده از گچ یا همان کلسیم کربنات است. شایان ذکر است که استفاده تنها از این ماده نه تنها بهره وری کافی برای رفع شوری خاک را ندارد (یعنی برای جایگزینی یون ها سدیم باید مقدار زیادی کلسیم استفاده شود) بلکه هزینه و زمان زیادی از شما صرف خواهد کرد.

بهترین روش استفاده ترکیبی از گوگرد در کنار کلسیم است. که ش.ری و جایگزینی یونها را به بهترین نحو انجام داده و شست شوی آن ها براحتی انجام پذیرد. یکی از محصولات رویش پارس کود کلسیم و گوگرد یا همان کلسیم پلی سولفیت است که برای آشنایی بیشتر با این محصول شگفت انگیز میتوانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

توجه داشته باشید که محصولات رویش پارس جهت استفاده در هر نوع خاکی با هر شرایطی بهینه شده اند، کافیست که شما آنالیز خاک خود را انجام دهید و در هنگام خرید شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک را به متخصصان ما ارائه نمایید تا بهترین محصول را بشما معرفی کنند.

بیشتر بخوانید:کود کلسیم پلی سولفیت (گوگرد و کلسیم)

بهترین زمان برای رفع شوری خاک باغات پسته

بهترین زمان برای رفع شوری خاک باغات پسته زمانیست که درخت در خواب زمستانی قرار دارد.هدف از مدیریت شوری در فصل خواب زمستانی، جبران رطوبت خاک، بهبود نفوذ آب و شستشوی کافی نمک، برای استفاده موثر از آب آبیاری در طول فصل رشد است.

در این فصل شستشوی نمکهای معدنی از ریشه درخت خیلی بازده بیشتری دارد و میتواند از تجمع نمک در خاک موثر باشد. بطور کلی به دلیل تبخیر و میزان تعرق کم در زمستان، شستن نمکها بهتر انجام میگیرد.

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1400 اسفند 27
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1400 اسفند 27
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1400 اسفند 27
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1400 اسفند 27
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1400 اسفند 27
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1400 اسفند 27
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1400 اسفند 27
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1400 اسفند 27
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1400 اسفند 27
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1400 اسفند 27

نظرات کاربران

  • سیامک
    24 تیر 1402

    با سلام به محضر شما سرور نازنین ام , چقدر جالب و کامل توضیح دادید واقعآ دست مریضاد , خسته نباشید ! با امید اینکه روزی تمام مهندسین , تحصیلکرده های این ایران عزیزم مانند شما دلسوزانه در جهت پیشرفت علم کشاورزی قدم بردارند , البته بی شک تمام جوانان این مرز و بوم زحمتکش و خاری به چشم دشمن اند ! تنتان سالم

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید