نشانه-های-ظاهری-تاثیر-مخرب-سموم-شیمیایی-علف-کش

نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش یکسان نیست و شما باید انواع آن را بشناسید تا بتوانید به موقع بیماری یا آن تاثیر مخرب را کشف و از پیشروی آن جلوگیری نمایید. آسیب سموم شیمیایی علف کش گاهی منجر به بیماری درختانتان بخصوص درختان مرکبات و گاهی منجر به آفت زدگی شدید گیاهانتان می گردد. در انتهای مقاله همچنین راه حل جلوگیری از آسیب های ممکن سموم علف کش را خدمتتان توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:تاثیر سموم شیمیایی علف کش بر مرکبات


نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی را بشناسیم

در ادامه صحبتمان نشانه های ظاهری انواع سموم شیمیایی علفکش را بر مرکبات و بطور عمده اکثر درختان برایتان تشریح می کنیم. تا انتها با ما همراه باشید تا بتوانید نشانه مشکوک ناشی از تاثیر علف کش ها بر درختانتان را بشناسید.

تغییر رنگ برگ ها در اثر تاثیر مخرب سموم علف کش 

تغییر-رنگ-برگ-ها-در-اثر-تاثیر-مخرب-سموم-علف-کش 

تغییر رنگ برگ ها در اثر تاثیر مخرب سموم علف کش

تغییر رنگ برگ ها از نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش برخی سموم  منجر به تغییر رنگ در شاخ و برگ درختان از جمله مرکبات می گردند. به این تاثیر اصطلاحا کلوروز می گویند.برای مثال علف کش های دیورون و بروماسیل تاثیرشان پس از جذب سموم از طریق ریشه بصورت تغییر رنگ برگ ها خود را نشان می دهد.

تاثیر علف کش های دیورون، بروماسیل، ایندازیفلام (Alion) و نورفلورازون (Solicam) بر برگ ها

همانطور که در مقاله تاثیر سموم شیمیایی علف کش بر مرکبات توضیح دادیم سموم شیمایی هم از طریق خاک می توانند جذب گیاه شوند و هم از طریق اسپری کردن آن بر شاخ و برگ درختانتان و باید بدانی که در هر دو صورت هم می توانند موجب تغییر رنگ و تاثیر مخرب بر گیاه شما شوند. برای مثال:

رگ برگ های گیاه پس از جذب علف کش دیورون کلروزه شده و برگ های آن به مرور زرد رنگ می گردد. این درحالیبست که دیورون از طریق خاک و ریشه به گیاه وارد گردد.

حال اگر سم علف کش دیورون را بر شاخ و برگ گیاه اسپری کنید، برگ های تازه و جوان درختتان دچار رنگ پریدگی و سفیدی می گردند.

تاثیر علف کش ایندازیفلام (Alion) هم مشابه مورد بالاست و در صورتی که با شاخ و برگ گیاه تماس پیدا کند برگ ها تغییر رنگ داده و دچار رنگ پریدگی یا ایجاد لکه های سفید روی برگ ها می شود. 

سموم حاوی نورفلورازون (Solicam) اگر از طریق ریشه جذب گیاه شوند، ابتدا برگ ها دچار کلوروز میانی و به دنبال آن تغییر رنگ رگ برگ ها می شوند. لکه های سفید روی برگ ها و در برخی موارد تغییر شکل دادن برگ ها و دفرم شدن آن ها، از علائم بارز آسیب ناشی از تماس مستقیم این علف کش است.

نقاط سیاه رنگ روی برگ مرکبات | نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش

نقاط-سیاه-رنگ-روی-برگ-مرکبات-نشانه-های-ظاهری-تاثیر-مخرب-سموم-شیمیایی-علف-کش

نقاط سیاه رنگ روی برگ مرکبات نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش

لکه و نقاط قهوه ای سیاهر رنگ روی برگ ها از نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش روی مرکبات می باشد. یک سری علف کش ها فقط به همان قسمت هایی از گیاه آسیب می رسانند که اسپری شده اند. پاراکوات (گراموکسون) و کارفنترازون (Aim) دو نمونه از این سری علف کش ها هستند. تماس این علف کش ها با شاخ و برگ گیاهان موجب ایجاد لکه های نکروزه قهوه ای رنگ روی برگ ها و قسمت هایی از پوست درخت که هنوز باغ نشده و سبز رنگ هستند می شوند. این لکه ها الگوی مشخصی ندارند و با هر ترکیبی در جای جای نقاطی که برخورد داشته اند ممکن است ظاهر شوند.

علائم آسیب گلوفوسینات (Rely، Scout، و غیره) شامل شروع ناگهانی زردی برگ، پژمردگی و مرگ بافت در نواحی تماس است.

دِفرم شدن و انحراف برگ ها | نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش

دِفرم-شدن-و-انحراف-برگ-ها-نشانه-های-ظاهری-تاثیر-مخرب-سموم-شیمیایی-علف-کش

دِفرم شدن و انحراف برگ ها نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش

بد شکل و دِفرم شدن شدن برگ ها از نشانه های ظاهری تاثیر مخرب سموم شیمیایی علف کش می باشد.  علف کش‌ حاوی گلایفوسیت، 2،4-D باعث دفرم شدن برگ‌ها و کوچک شدن آن ها می گردند. آسیب اسپری گلایفوسیت روی درختان با زرد شدن (کلروز) در نقاط رشد و برگ‌های نارس سوزنی شکل شروع می‌شود. تماس مستقیم سم علف کش حاوی گلایفوسیت با قسمتی از پوست درخت که هنوز سبز و نارس است منجر به آسیب باقت های گیاه گردد.

به طور مشابه، اسپری‌های فلوازیفوپ (Fusilade) و sethoxydim (Poast Plus)، علف‌کش‌های پس رویشی که برای کنترل علف‌های یکساله و چند ساله مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث مرگ نقاط رشد در درختان جوان می‌شوند.

راه حل جلوگیری از آسیب سموم شیمیایی علف کش

“بیشگیری بهتر از درمان است”

بهترین راه حلی که برای جلوگیری از آسیب سموم شیمیایی علف کش به شما می توانیم ارائه دهیم پیشگیری از افتادن به دام این مواد است. راه حل جلوگیری از آسیب سموم شمیایی علف کش عموما در برچسب روی علف کش ها می باشد.

  • در وهله اول سمومی خریداری کنید که نحوه و مقدار استفاده از آن ها را روی برچسب محصول نوشته باشند. نمونه هایی از این محصولات در بازار وجود دارد که حتی نحوه استفاده از آن ها برای درختان جوان را روی آن ذکر کرده اند.
  • اگر سمی که خریداری کرده اید روی آن میزان استفاده برای درختان جوان را ذکر نکرده است، بهترین کار این است که مقدار کمتری نسبت به حالت عادی را برای سم پاشی در سال های اولیه رشد استفاده کنید.
  • هنگام سم پاشی علف کش ها، از برخورد آن ها با شاخ و برگ گیاهان و ساقه های سبز گیاهان جوان و نو ظهور خود داری فرمایید. می توانید از پوشش هایی که سم از آن ها عبور نمی کند دور ساقه گیاهانتان و قسمت هایی که امکان تماس با علف کش برای آن ها وجود دارد، استفاده کنید.
  • گیاهانی که تازه کاشته اید یا قسمت کشت آن ها را دارید، در خطر جذب و تماس با سموم باقی مانده در خاک (باقی مانده از دوره سم پاشی و علف زدایی قبلی) هستند. برچسب این سموم عموما فاصله زمانی بین استفاده از سم در خاک تا کاشت گیاه جدید را مشخص نموده است.
  • سعی کنید سم به گیاه جذب نگردد. هنگامی که علف کش به درخت جذب شد، گزینه های درمانی تا حدودی محدود می شوند. پس از جذب یک بازی انتظار برای دیدن واکنش درخت جوان به علف کش شروع می شود. این دوره انتظار بسته به نوع علف کش و دوز مورد استفاده می تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد.

زغال فعال | راه حل درمان آسیب سموم شیمیایی علف کش

زغال فعال می تواند باقی مانده سموم علف کش موجود در خاک را تا حدی به خود جذب کند. این ماده با پیوندهای شیمیایی که با سموم ایجاد می کند آن ها را به خود جذب می کند و نمی گذارد که مقدار زیادی از آن ها توسط ریشه جذب گیاه شوند.

البته توجه داشته باشید که زغال فعال یک راه درمانی صد در صد نبوده و اگر به موقع از آن (یعنی بلافاصله بعد از استفاده از علف کش ها در خاک) استفاده نکنید و درصد زیادی از سموم جذب گیاه شود دیگر کار از کار می گذرد و این روش تاثیر چندانی نخواهد داشت.

در آخر هرگونه سوالی داشتید می توانید در بخش دیدگاه ها از ما بپرسید. برای مشاوره خرید سموم می توانید با متخصصان ما در رویش پارس تماس حاصل فرمایید. مشاوران ما تا حد امکان شما را راه نمایی خواهند کرد.

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1401 شهریور 27
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1401 شهریور 27
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1401 شهریور 27
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1401 شهریور 27
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1401 شهریور 27
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1401 شهریور 27
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1401 شهریور 27
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1401 شهریور 27
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1401 شهریور 27
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1401 شهریور 27

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید