روش-های-جدید-و-موثر-برای-رساندن-گوجه-کال-و-سبز

با کاهش ساعات روز (فرارسیدن مهر) و پیشروی به سمت فصل پاییز و زمستان روند رسیدن گوجه فرنگی کند می گردد بنابراین با روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز از هدر رفت و کاهش محصولات خود جلوگیری نمایید.

رسیدن گوجه فرنگی به هوای گرم و روزهای طولانی و پر نور تابستان بستگی دارد، اما می دانیم که با کاهش ساعات روز (فرارسیدن مهر) و پیشروی به سمت فصل پاییز و زمستان روند رسیدن گوجه فرنگی کند می گردد بنابراین تصمیم گرفتیم “روش جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز” (برای جبران کسری زمان مورد نیاز برای رسیدن) را برایتان به ارمغان بی آوریم.

بیشتر بخوانید:علت ترک خوردن گوجه فرنگی و راه حل آن

اگر در زمینه کشاورزی سنتی فعال بوده باشید می دانید که گوجه فرنگی که هرچه گوجه فرنگی بیشتر روی شاخه بماند و آنجا برسد طعم آبدارتر بسیار خوش طعم تر خواهد بود. با کاهش دما و فرارسیدن فصل پاییز شاهد نرسیدن و کال ماندن مقداری از محصول گوجه فرنگی امسالتان روی شاخه ها هستیم و این قاعدتا به ضرر کشاورزان است. بنابراین هرچه بتوانید با استفاده از روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز، محصول بیشتری به دست بی آورید سود شما از محصول امسال بیشتر و هدر رفت بسیار کمتری خواهید داشت.

اکثر این روش ها هزینه ای برای شما نداشته و فقط نیاز به اندکی تلاش و دقت بالاتری در هنگام کار روی زمین گوجه فرنگیتان است.

چه روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز وجود دارد؟

  1. چه-روش-های-جدید-و-موثر-برای-رساندن-گوجه-کال-و-سبز-وجود-دارد؟

    چه روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز وجود دارد؟

    بریدن یا هرس کردن قسمت بالایی بوته گوجه فرنگی برای رساندن گوجه های سبز

  2. القای تنش تدریجی به گیاه
  3. هرس کردن کنترل شده ریشه های گیاه
  4. رساندن گوجه کال و سبز با پوست سیب

بریدن یا هرس کردن بالای بوته گوجه فرنگی برای رساندن گوجه سبز روی بوته

یکی از بهترین روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز برای رساندن گوجه های کال روی بوته هرس کردن قسمت بالای ساقه اصلی بوته گوجه برای متمرکز کردن گیاه روی تامین انرژی لازم میوه های نارس و قرمز کردن آن ها در روزهای باقی مانده از فصل گرم سال می باشد. این روش خصوصا در روزهای آخر و نزدیک به اتمام زمان برای رسیدن میوه های گوجه موثر است.

بهینه سازی انرژی در بوته گوجه فرنگی موجب می شود که گیاه بتواند انرژی مورد نیاز میوه های نرسیده را بدرستی به میوه هایی که در وضعیت بهتری قرار دارند اختصاص دهند. برای مثال بریدن و هرس کردن شاخ و گل اضافه در اواخر فصل رشد، باعث میشود گیاه بر میوه های کوچکتر و سبز تمرکز کرده و انرژی خود را صرف رسانیدن آن ها کند.

حال اگر زمان کمتری نیز در اختیار دارید و وضعیت دشوارتر است، می توانید گوجه هایی که به اندازه بلوغ خود نرسیده اند را از گیاه جدا کنید، تا گیاه تمرکز خود را بر رسانیدن و قرمز کردن و بزرگتر کردن گوجه های دیگر که اندازه بزرگتری دارد، بگذارد.

رابطه کاهش تدریجی آبیاری برای افزایش محصول گوجه فرنگی

یکی از روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز که در کلام به نظر بسیار عجیب می رسد اما در اقعیت امر بر روند میوه دهی بوته گوجه فرنگیتان بسیار تاثیر گذار خواهد بود القای تنش کم آبی به گیاهتان است.

گیاهان مانند هر موجود زنده ای اگر تحت تنش قرار بگیرند و احساس خطر کنند، برای بقای خود تلاش می کنند. با توجه به مطالعات و آزمایشاتی که متخصصان انجام دادند، با القای تنش کم آبی به بوته گوجه فرنگی، گیاه به سمت تلاش برای بقای خود رفته و اورگانیسم های آن تلاش بیشتری برای استفاده از انرژی ذخیره در خود می کنند و سعی در افزایش سرعت رساندن میوه روی شاخها می کند.

روش القای کم آبی به گوجه فرنگی برای سرعت دادن به رسیدن میوه

برای اعمال تنش بهتر است در اواخر فصل رشد و میوه دهی به صورت تدریجی آبی که در اختیار بوته قرار می دهید را کاهش دهید. برای مثال در طول سه هفته در هر نوبت آبیاری زمین زراعی خود، میزان آبی که در اختیار بوته های گوجه فرنگی قرار می دهید را کمتر کنید. این کار می تواند برای گیاه احساس خطر ایجاد کرده و حس تلاش برای بقا را در آن بیدار کند.

البته در اعمال تنش کم آبی باید دقت کافی داشته باشید و در زمان کم گیاه را تحت تنش بالا قرا ندهید چرا که می تواند منجر به پوسیدگی انتهای جوانه ها یا ترک خوردگی میوه های گوجه فرنگی شود.

این روش شباهت زیادی به تکنیک کشاورزی خشک که یک مجموعه روش هاییست که کشاورزان ماهر و صنعتی در مزارع خود استفاده می کند، دارد. توجه داشته باشید که حتما پیش از استفاده از این روش باید اطلاعات کافی از این روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز داشته باشید. تنها کم آب دادن به بوته قرار نیست محصول شما را خوشمزه تر و قرمز تر کند. بنابراین پیش از اینکه ازین روش استفاده کنید با متخصصان کشاورزی مشورت نمایید.

در این باره اگر سوالی داشتید با مشاوران ما در رویش پارس تماس حاصل فرمایید.

هرس کنترل شده ریشه برای افزایش کیفیت محصول گوجه فرنگی 

یکی دیگر از روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز هرس کنترل شده ریشه گیاه بوده که چرخه رشد گیاه را مختل می نماید. این عمل فرآیند جذب آب را با مشکل رو برو می سازد و موجب می شود که سیگنال های خطر در گیاه تولید شده و گیاه با فعال شدن حس تلاش برای بقای خود، میوه های تولید شده را سریع تر از پیش روی شاخ و برگ خود رشد داده و میرساند.

نحوه اجرا روش هرس کردن ریشه گوجه فرنگی | روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز

برای انجام این روش یک بیلچه را در حدود 15 تا 20 سانتی متر در خاک با فاصله 30 سانتی متری از ساقه اصلی، فرو کرده و دور تا دور بوته آن را بچرخانید. اینکار ریشه های دور و خارجی که گیاه دوانده را قطع کرده و موجب می شود که گیاه وارد حالت تلاش برای بقا خود و افزایش سرعت رساندن میوه ها شود.

بهترین زمان برای هرس کردن ریشه گوجه فرنگی | روش های جدید و موثر برای رساندن گوجه کال و سبز

بهترین زمان برای هرس کردن ریشه عموما وقتی است که میوه های گوجه را روی شاخته مشاهده کردید و بوته وارد فرآیند رساندن میوه ها نشده است. این زمان بهترین زمان برای هرس کردن ریشه هاست.

این زمان منطقه به منطقه متفاوت است برا یمثال برخی این اتفاق سه تا چهار هفته پیش از رسیدن اولین موج سرما صورت می پذیرد.

ادغام دو روش آخر یعنی القای تنش کم آبی توسط هرس ریشه ها و آبیاری کمتر موجب تولید میوه های خوشمزه تر و رسیدن سریع تر آن ها می گردد.

روش رساندن گوجه فرنگی کال و سبز با پوست سیب

پوست سیب مقدار زیادی گاز اتیلن از خود متصاعد می کند. اگر تعداد گوجه فرنگی کال و سبز شما زیاد است می توانید آن ها را با پوست سیب در کنار هم در فضای بسته قرار دهید. فضای بسته باید طوری باشد که گاز متصاعد شده از پوست سیب ها را در خود محبوس کند.

با این روش طی یک تا دوهفته گوجه فرنگی های شما از حالت سبز و کال خارج شده و میرسند.

بیشتر بخوانید:4 راه پیشگیری از سیاه شدن زیر گوجه فرنگی | گلگاه

 

 

 

برگزیده ها
محلول-پاشی-چیست

محلول پاشی چیست؟

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-سیب-زمینی

تاثیر گوگرد مایع بر سیب زمینی

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

کمبود گوگرد در سیب زمینی و بیماری اسکب

تاثیر-گوگرد-مایع-بر-گوجه-فرنگی

تاثیر گوگرد مایع بر گوجه فرنگی

گوگرد مایع

رضایت مشتریان از گوگرد مایع رویش پارس خوزستان - آبادی باقر منطقه شوش

گوگرد مایع بنشت

گوگرد مایع چیست؟

کشت-یونجه

کشت یونجه

مقالات مرتبط

نمایش همه
کود-ماهی-را-برای-چه-گیاهانی-می-توانید-استفاده-کنید

کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید

شاید اگر قصد استفاده از کود ماهی را دارید این پرسش به ذهنتان خطور کند که اصلا کود ماهی را برای چه گیاهانی می توانید استفاده کنید؟ کود ماهی به دلیل دا...

1401 مهر 02
علت-خشک-شدن-خرمای-مضافتی-و-راه-حل-آن

علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن

در این مقاله به علت خشک شدن خرمای مضافتی و راه حل آن می پردازیم. خرمای مضافتی شهر بم که در استان کرمان ایران واقع شده است، با نام "خرمای بم" شناخته می...

1401 مهر 02
انواع-روش-های-از-بین-بردن-علف-های-هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز

انواع روش های از بین بردن علف های هرز خیلی به نوع علف هرزی که اطراف گیاه یا درخت شما روئیده است بستگی دارد. برای از بین بردن علف های هرز، می‌توانید به...

1401 مهر 02
ساده-ترین-راه-های-جلوگیری-از-سرما-زدگی-درختان-و-شوری-خاک

جلوگیری از سرما زدگی درختان و شوری خاک

...

1401 مهر 02
علت-ریزش-گل-انار-و-جلوگیری-از-آن

علت ریزش گل انار و راه جلوگیری

...

1401 مهر 02
کود-مرغی-برای-انار

کود مرغی برای درخت انار

...

1401 مهر 02
تاثیر-نمک-بر-درخت-انار

تاثیر نمک بر درخت انار

...

1401 مهر 02
کود-مرغی-و-هر-آنچه-که-باید-درباره-آن-بدانید

کود مرغی | هر آنچه که باید درباره آن بدانید

...

1401 مهر 02
جدیدترین-تکنولوژی-های-کشاورزی-تا-سال-2023

جدیدترین تکنولوژی های کشاورزی تا سال 2023

...

1401 مهر 02
درمان-بار-ندادن-پسته-افزایش-باردهی-پسته

درمان بار ندادن پسته | افزایش باردهی پسته

...

1401 مهر 02

اولین نفری باشید که نظر میدهد...

ارسال نظر

پر فروش ترین ها

نمایش همه
هیومیک-اسید-پودری
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-آهن
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-تیوسولفات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
مایع-ماهی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
گوگرد-مایع
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-مایع-مرغی
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
سیلیکات-پتاسیم
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فروت-ست
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید
کود-فسفر-بالا
برای اطلاع از قیمت تماس بگیرید